Comfydence
Comfydence – Snygga trosor med inbyggt skydd
Företaget: Comfydence
Grundare: Anna Hellström och Linda Stoltzhammar
Bas: Stockholm
Inriktning: Väldesignade trosor som skyddar mot läckage
Comfydence erbjuder en textilinnovation som gör livet enklare, bekvämare och snyggare för många kvinnor. Det handlar om väldesignade trosor med fuktspärr. De liknar vanliga underkläder, men det inbyggda skyddet håller användaren torr vid mens, svett och inkontinens.
– Vi är övertygande att vår produkt har möjlighet att revolutionera branschen. Det finns liknande produkter internationellt, men de flesta är inte särskilt tilltalande vad gäller design eller materialval. Vi vill att kvinnor ska kunna känna sig mer bekväma och självsäkra och därför har vi utvecklat helt nya typer av trosor som är snygga, skyddar och som dessutom kommer i en helt unik förpackning, säger Anna Hellström, delägare och medgrundare av Comfydence.
Comfydence startades 2020 av Anna Hellström och Linda Stoltzhammar. De båda har mångårig erfarenhet av produktutveckling, marknadsföring och försäljning inom konsumentvaror, bland annat som kollegor på Semper Sverige.
Idén att lansera Comfydence växte fram när de hittade ”period panties” på Amazon. Nyfikenheten väcktes och Anna & Linda började undersöka fenomenet.
– När vi upptäckte period panties blev vi väldigt förvånade. Vi hade aldrig hört talas om dem, men det fanns många kvinnor världen över som hade testat. Det verkade så enormt praktiskt, skönt och hållbart med absorberande trosor. Vi såg möjligheten att uppgradera mens-trosor till snygga och sköna, istället för att vara de sämsta trosorna man äger.
Uppfyller ett verkligt behov
Till en början blev de två entreprenörerna tveksamma till om period panties verkligen fungerade. De beställde hem ett stort antal prover som sedan fysiskt testats och analyserats på alla sätt och vis. De hittade heller inte några motsvarande produkter på den nordiska marknaden.
– Vi såg potentialen och utvecklade därefter egna produktmodeller som kombinerade det bästa ur testade produkter. Vi har varit väldigt noga med material och design, säger de båda.
Anna Hellström berättar mer om varför de fastnade för just den typen av produkt:
– Produkten är hållbar, uppfyller ett verkligt behov och framför allt finns det en stor möjlighet att göra skillnad för många människor. Vi vill inte bara sälja utan göra nytta med vårt företag och våra produkter, säger hon.
Även om period panties finns på andra marknader utanför Norden så ser Comfydence möjlighet att expandera.
– Det finns luckor att fylla att fylla både vad gäller modeller, funktion och design. Men även förpackningsmässigt där vi kommer att vara helt unika, säger Linda Stoltzhammar.
Snygg och smart förpackning
Produkterna från Comfydence förpackas i en snyggt designad påse i samma fuktspärrande material som finns i trosans gren. Påsen ger trosorna en unik identitet, men fyller också en smart funktion.
– När du ska ut på stan så kan du enkelt ta med dig påsen med trosorna, eller lägga trosorna i påsen när du inte använder dem och kan enkelt hålla dem separerade från dina vanliga underkläder. Det är också bra att konsumenten får känna på materialet som finns inuti trosan, så de förstår vad produkten innehåller, förklarar Linda Stoltzhammar.
Skonsamma material närmast kroppen
Det märks tydligt när Anna och Linda pratar att de har lång erfarenhet inom produktutveckling. Tankarna om alla möjliga behov och situationer har vävts in i produkten.
– Det handlar både om design och funktion, men även hållbarhet och hälsa. Våra produkter är gjorda av omtänksamma material närmast kroppen, nämligen ekologisk bomull som är certifierad och giftfri. Det känns som en självklarhet när det handlar om kroppsnära produkter, säger de båda.
De förklarar samtidigt att det idag inte finns något krav på innehållsdeklaration för till exempel vanliga engångsprodukter som mens- eller inkontinensskydd.
– Det är väldigt lätt att tro att lagstiftningen är strikt kring märkning av mensskydd, men så är det inte. Vi vill vara helt transparenta kring vad produkterna innehåller och tycker att man som konsument har rätt att veta det.
Comfydence trosor lanseras i tre olika absorptionsnivåer. De olika nivåerna passar för kvinnors olika behov. Nivåerna kommuniceras genom antal droppar på förpackningen.
Stor potential
Grundarna till Comfydence tror det finns en stor potential för produkterna och är förvånade att produkttypen inte redan lanserats på bred front.
– Målgruppen är stor. I stort sett alla kvinnor har mens, de svettas och kissläckage/inkontinens drabbar ungefär 50 % av alla kvinnor någon gång under livet. När jag provade absorberande trosor undrade jag varför jag inte upptäckt dem tidigare, säger Linda.
Stöttar flickor i hela världen
Comfydence har också inlett ett samarbete med den internationella och oberoende organisationen Wateraid. 10 kronor per såld trosa kommer att skänkas till organisationen som bland annat bekämpar mensfattigdom i världen samt jobbar för att förändra människors liv genom att förbättra tillgången till rent vatten, sanitet och hygien i världens fattigaste samhällen.
– Det känns väldigt bra att stötta flickor över hela världen genom Wateraid och tillsammans med våra kunder. Behovet är så oerhört stort och kan vi hjälpa till på något sätt så känns det självklart att göra det, säger de båda.
– Hos TEKO har vi fått tillgång till ett bra nätverk av andra företag i textilbranschen och möjligheten att enkelt hålla oss uppdaterade inom viktiga områden. Vi har fått stöd och hjälp att hitta experter och potentiella samarbetspartners och dessutom fått en massa positiv feedback från gänget på TEKO, avslutar de.